A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Кобеляцька міська громада
Полтавська область, Полтавський район

Кожна крапля зусиль народжує можливості

Дата: 20.07.2021 10:11
Кількість переглядів: 668

Людина, яка відчула вітер змін,

має будувати не щит від вітру, а вітряк.

Стівен Кінг

 

Одним із найважливіших напрямків освітньої реформи в Україні є інклюзивна складова, що є кроком до впровадження європейських принципів та стандартів життя.

Інклюзія - це такий спосіб отримання освіти, коли діти з особливими освітніми потребами навчаються в звичайній школі або дитячому садочку, зі своїми однолітками, за місцем свого проживання, – і це є альтернативою інтернатній системі, за якою вони утримуються та навчаються окремо від інших дітей, або домашньому та індивідуальному навчанню.

Хто ж такі діти з особливими освітніми потребами? Кожна дитина має свої індивідуальні особливості. З різних причин у будь-якої дитини можуть виникати різні порушення розвитку. У цьому випадку можна говорити, що дитина має особливі потреби. Коли вона навчається у закладі освіти, ми говоримо, що дитина має особливі освітні потреби. В українському законодавстві термін «діти з особливими освітніми потребами» охоплює дітей з порушеннями психофізичного розвитку та дітей з інвалідністю.

В основі інклюзивної освіти лежать ідеї рівного ставлення до всіх членів суспільства незалежно від соціального стану, національності, культури, індивідуальних можливостей і здібностей. Кожна дитина має право на повагу, любов, визнання, успіх та власну реалізацію у суспільстві.

У Кобеляцькій громаді інклюзивна освіта впевнено крокує уперед. Збільшується кількість освітніх закладів, які впроваджують інклюзію: у 2020-2021 навчальному році у 5 закладах загальної середньої освіти інклюзивним навчанням охоплена 21 дитина, з них 2 дитини у дошкільному підрозділі «Подолятко» ОЗ «Кобеляцький ліцей №1 Кобеляцької міської ради», введено 15 ставок асистента учителя і ставку асистента вихователя та організовано 21 команду психолого-педагогічного супроводу. Індивідуальну форму навчання (педпатронаж) у школах організовано для 22 учнів.

Важливим кроком розвитку інклюзії є діяльність комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Кобеляцької міської ради, яка розташована у приміщенні опорного закладу «Кобеляцький ліцей № 1 Кобеляцької міської ради». Головне завдання ІРЦ – забезпечення системного кваліфікованого супроводу дітей з особливими освітніми потребами протягом всього навчання – від 2 до 18 років шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних послуг, моніторингу динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються; моніторинг виконання рекомендацій ІРЦ підпорядкованими відділу освіти закладами освіти.

Добре відомо, що успіх справи залежить від команди, всі фахівці, які працюють в ІРЦ – професіонали. Очолює центр директор Ірина Гулієва, у колективі працюють: практичні психологи Юлія Мирошниченко і Анастасія Ситник, учителі-логопеди Олена Біба і Вікторія Дмитренко та учитель-реабілітолог Роман Корінний.

Потрібно знати, які особливі освітні потреби має дитина, як із нею працювати. Ось цю інформацію і дає інклюзивно-ресурсний центр. ІРЦ обладнаний таким чином, щоб і дітям, і батькам було комфортно, розслаблено, в установі панує приязна атмосфера. Комунальна установа має 4 кабінети: кабінет директора, кабінети практичних психологів, вчителів-логопедів та учителя реабілітолога. ІРЦ має сучасне матеріально-технічне обладнання, а саме: інтерактивний комплекс для мультимедійного проектора з інтерактивними функціями, персональні комп’ютери (ноутбуки), дидактичне обладнанням для надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, електронні ігрові ресурси для початкової школи, тощо. Для психологічного обстеження та виявлення особливостей розвитку дітей представлені п’ять діагностичних інструментів сучасної комплексної оцінки розвитку дітей, світовий стандарт діагностики: Leiter-3, WISC-IV, PEP-3, CONNERS-3, CASD. Оснащення кабінету реабілітолога складається із орбітреку, комплекту шведських стінок, балансирів, м’яких модулів, гімнастичних матів, спеціального розвиваючого килиму, тактильних доріжок, сенсорних м’ячів, бігової доріжки для тренування, дитячого тренажеру для дрібної моторики, тощо.  

У 2020 році фахівцями ІРЦ проведено 91 комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, протягом І та ІІ кварталів 2021 року – 43. Працівники установи у своєму висновку дають закладу освіти фактично дорожню карту, як навчати дитину в інклюзивній групі чи інклюзивному класі. На обліку в КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Кобеляцької міської ради перебувають 127 дітей з особливими освітніми потребами, що проживають на території Кобеляцької територіальної громади, з них: 10 дітей з розладами аутичного спектру, 45 дітей із затримкою психічного розвитку, 50 дітей з інтелектуальними порушеннями, 20 дітей із складними порушеннями розвитку, 1 дитина з порушенням опорно-рухового апарату, 1 дитина з тяжким порушенням мовлення. Корекційно-розвитковими заняттями у комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр» охоплено 49 дітей віком від 2 до 16 років. Для кожної дитини, залежно від віку і нозології, фахівці підбирають вправи та ігри для розвитку мислення, пам’яті, уваги, сприймання тощо. Дуже важливо встановити хороший емоційний контакт з дитиною. Зараз у дітей багато комплексних порушень. Це вимагає більшої підготовки фахівців, а головне – постійного навчання.

Фахівці також допомагають батькам долати труднощі у вихованні дітей. Вони мають розуміти, що тільки у співпраці буде досягнутий результат. Зусиль лише працівників ІРЦ замало, потрібна кропітка робота і батьків. Тому в установі проводиться низка заходів:

  • день відкритих дверей;
  • до дня інвалідності – виховний захід «Від серця до серця»;
  • акція «Душу зцілюєм добром»;
  • під час новорічних, різдвяних свят, до дня святого Валентина, до Міжнародного жіночого дня 8 березня працює творча майстерня по виготовленню листівок та фотозона;
  • проект «Ми весну вже зустрічаємо, на город наш зазиваємо!», де діти разом із фахівцями ІРЦ створюють імпровізований город на підвіконні, доглядають та спостерігають за його розвитком.

Малюнки вихованців ІРЦ надіслано для участі у щорічному Всеукраїнському конкурсі малюнка дитини з особливими потребами “Я дитина! Я малюю!». Створено інформаційні куточки для батьківської та педагогічної громадськості та зона для дитячих талантів «Наші таланти ІРЦ».

Під час карантинних обмежень колектив ІРЦ працював дистанційно, фахівці здійснювали дистанційний супровід дітей з особливими освітніми потребами за необхідністю, надавали консультації батькам, педагогічним працівникам, психолого-педагогічним командам супроводу інклюзивного навчання закладів освіти та їх керівникам. Американський хімік Лінус Паулінг одного разу сказав: «Кращий спосіб мати хороші ідеї – це мати багато ідей». Фахівцями ІРЦ створено сторінку у Facebook ««Інклюзивно-ресурсний центр» Кобеляки» - https://www.facebook.com/groups/681084949076914/, а також – спеціальні групи у Viber для педагогів, батьків, де учасникам пропонувалися матеріали, завдання, презентації для здійснення розвивальної роботи, надавалися рекомендації щодо їх виконання. Фахівцями ІРЦ запроваджено проведення челенджів та онлайн-флешмобів: флешмоб до дня Матері «Маму дуже я кохаю – їй у всьому допомагаю», челендж до дня Великої Перемоги, флешмоб до дня вишиванки  «Життя у вишиванці, вишиванка у житті».

Прикінцеве слово

«Коли людина входить у море, їй не потрібно турбуватися про те, щоб адаптуватися до холодної води – спочатку людина відчуває холод, але трохи пізніше вона починає почувати себе комфортно, причому не докладаючи ніяких зусиль, тому що діє механізм адаптації. Але, якщо вода в морі виявиться крижаною, то адаптація до неї людини буде неможлива – при тривалому перебуванні в ній людина загине…» Я. Коломинський

Так само, якщо соціально-психологічне оточення дитини виявиться «крижаним», тобто ворожим до неї, її адаптація в такому соціально-психологічному середовищі також буде неможлива. Діти з особливими освітніми потребами та їх батьки не повинні бути залишеними наодинці зі своїми проблемами, адже вони  такі ж самі діти, з тими ж бажаннями, мріями, але трішки з іншими можливостями. Вони всі унікальні! Це не вади, а особливості! Наша команда відкрита до співпраці з усіма небайдужими до долі дітей, які найбільше потребують нашої з вами допомоги, уваги, любові, визнання та поваги. І тоді жодна дитина не буде відчувати себе ІНШОЮ.

Практичний психолог Юлія Мирошниченко


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь